tisdag 1 april 2014

Monaco

Vi tog en dagstrip till Monaco och det bara MÅSTE man göra. Utsikten från tågresan var bland det vackraste jag sett! Tittar man ut åt ena håller ser man det turkosa vattnet och på andra sidan har man bergen och all vacker natur. Det finns spårvagnar som går runt i Nice och även tåg till Paris och andra städer i Frankrike så det kan vara lite rörigt att hänga med på vad man ska hoppa på men när man hajar så är det riktigt enkelt. Man ska till tågstationen som är utmärkt SNCF på kartan och det finns bara en sådan. På stationen är nästan alla skyltar på franska så kan man inte franska kan jag tipsa om att man inte ska köpa biljetten i automaterna som finns där utan man ska ställa sig i en kö till en bemannad kassa och där får man köpa en tur- och returbiljett för 6.70 euro har jag för mig att det kostade. Sedan tar tågresan 22 minuter innan man är framme i Monte Carlo. Väl framme i Monaco kan man spatsera runt bland lyxbåtar och lyxbutiker. Det finns många uteserveringar längs hamnen och där kostar en öl dubbelt så mycket som i Nice men det är det värt för där steker solen på ordentligt! När vi hade utforskat Monaco satte vi oss på en  restaurang högt upp med en helt fantastisk utsikt. Men maten var inte lika fantastisk (fast dock helt okej) så den tog jag aldrig namnet på. Men det är som sagt bara att välja och vraka när man väl är där. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar