fredag 1 maj 2015

Invisible Exhibition

Jag hade sett på Tripadvisor innan vi åkte att många hade rekommenderat Invisible Exhibition i Budapest. Vi bokade en engelsk guide och åkte dit. Jag hade verkligen inga höga förväntningar så jag blev väldigt positivt överraskad. Det var väldigt häftigt, lärorikt och intressant att få uppleva att vara helt blind i en timme. När man kom dit fick man en liten introduktion och vi gick igenom blindskrift. Sedan började vandringen i totalt mörker. Vi fick börja att gå in i en lägenhet och leta oss fram efter vad som fanns där. Efter det gick vi vidare ut i trafiken, in i skogen, besökte en bar med mera. Det var alltså hela tiden helt kolsvart. Guiden var riktigt duktig och berättade mycket om hur det är att vara blind och hur samhället är anpassat (och på vissa ställen för dåligt anpassat) för synskadade. Han berättade att om man kunnat se och blev blind senare så drömmer man fortfarande i bilder och färger men om du föddes blind så drömmer man om känslor, ljud och lukter då hjärnan inte kan projicera bilder. Jag kan verkligen rekommendera ett besök. Jag såg även på hemsidan att det ska finnas invisible dinner och invisible winetasting också.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar