tisdag 26 maj 2015

Period

I helgen var jag tillsammans med Petra och Erik på Berghs Grad Show och spanade in Marias examensarbete. Fantastiska, inspirerande kvinna!!! Jag vet knappt var jag ska börja. Maria har slitit som en tok med sitt arbete om endometrios. Ungefär 200 000 kvinnor i Sverige lider av denna kroniska sjukdom men få har ens hört talas om den och vården tar den ofta inte på allvar. Men nu är bollen i rullning! I ett pressmeddelande idag kan man läsa om att Socialstyrelsen har inom ramen för ett nytt regeringsuppdrag om att identifiera kroniska sjukdomar där behovet av kunskapsstöd är stort valt ut bland annat endometrios. Namninsamling, tidningsartiklar, foldrar, spridning i sociala medier, de snygga t-shirtarna vi har på oss med mera för att påverka politiker, sjukvården, beslutsfattare har gett resultat. Hatten av för min fantastiska vän Maria Henriksson för ditt fantastiska arbete. Jag är mäkta imponerad men inte ett dugg förvånad. Du är amazing! <3

https://www.minkampanj.nu/petitions/det-ar-bara-inbillning-det-ar-omojligt-att-ha-sa-ont-vid-mens












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar