lördag 13 februari 2016

Vegas Wedding

Eftersom det är alla hjärtans dag denna helg tänkte jag att jag äntligen ska berätta hur det går till att gifta sig i Las Vegas. Det är en väldans massa att skriva så jag får nog dela upp det på ett par inlägg. Hela giftasgrejen kom väldigt spontant. Det kändes som att det var lite nu eller aldrig när vi hade bokat den här resan. Att i flera månader planera ett bröllop i Sverige och med allt som hör till och lägga hundra tusen kronor på det mitt i vårt renoveringskaos kändes alldeles för långt borta. Det skulle också kännas som att man mer gör det för andras skull än vår egen för något big wedding är inget någon av oss har drömt om hela livet. Däremot att vara gift känns som en självklarhet. Det är så fint. Ett tecken på att man verkligen vill dela resten av livet med varandra. Jag tror att man i alla fall som tjej någon gång kommer till den punkten att man börjar ifrågasätta i sitt huvud "Varför vill han inte gifta sig för? Väntar han på någon bättre?" När man sen får frågan är det ju ett kvitto på att det inte finns någon bättre :D. Hur som helst. Vegas kändes "lagom" och helt perfekt. Vi visste innan att det här skulle bli en av de bästa resorna någonsin. Vilket det också blev såklart! 

Det är inte som på TV att man bara kan dyka in på något wedding chapel och gifta sig helt oanmäld. Först behöver man reda ut lite saker med Skatteverket hemma i Sverige. Man ska fylla i en hindersprövning, fylla i vad man vill heta efter man har gift sig och skicka in papper som de ska godkänna som man sedan ska ta med sig till Vegas och som ska skrivas under av "ministern" och sedan hem till Sverige och skicka in dessa igen till Skatteverket.

I förväg bokade vi även in vår ceremoni hos The Little White Wedding Chapel. Det finns hur många chapels som helst i Las Vegas och de flesta hotell har tom egna chapels men vi ville boka det som var mest känt och som man kände till.

Vad vi sen ville göra som nygifta i Vegas förutom att bara njuta av den häftiga staden och vårt lyxiga hotell var att flyga helikopter över staden!!! Så det bokade vi också hemifrån innan. Det känns lite läskigt att googla upp allt och betala i förväg över nätet men det var inte jättesummor det handlade om så vi chansade och allt gick supersmidigt. Ja, förutom en sak. För att få komma in i USA behöver du fylla i en så kallad ESTA Application. Denna är giltig i två år och eftersom vi hade varit i New York året innan hade vi redan varsin giltig. Men ingen av oss hade koll på det så vi beställde två nya. Vi kom in via en sida som var lite "bluffig". Den såg precis ut som den vanliga sidan och hade samma konstiga frågor men sen när de drog pengarna drog de alldeles för mycket. Dock fick man en riktig gällande ESTA. När jag läste info om det i efterhand på nätet såg jag att det var väldigt vanligt att folk råkade ut för det men en del hade mailat och fått pengarna tillbaka så det fick jag också så ingen skada skedd egentligen. Men det kan vara ett tips att tänka på att dubbelkolla alla sidor och läs recensioner innan ni bokar något via nätet. Jag har bokat och rest så himla mycket och det har alltid funkat så bra innan så jag var alldeles för godtrogen.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar