lördag 14 januari 2017

Passport

Nu är det mindre än en månad kvar tills vi flyger till Spanien (thank God for that!) så idag var det hög tid att fixa grodans pass. Eftersom jag har flera vänner som ska resa med bebisar inom en snar framtid så kan jag snabbt berätta hur det går till att skaffa pass till kiddot. 

Man går in på polisens hemsida och bokar en tid som passar. Båda föräldrarna måste vara med hos polisen om man inte har en fullmakt. Man behöver inte ha med något förutom sin legitimation. Barnet behöver alltså inga handlingar (tack Petra, jag vände uppochner på halva huset för att leta efter intyg eftersom du alltid brukar ha rätt) men det är viktigt att barnets namn är registrerat hos Skatteverket. Väl på plats får man fylla i ett dokument innan man kommer till kassan. Man får inte fota bebisen med dreglisen på. 

Julia passade på att sova i bilen på vägen dit så hon var utvilad till fotograferingen. Det var som vanligt fullsmockat på parkeringen (Sollentuna) och även i väntrummet. Bara för att man bokat en tid betyder inte det att man inte behöver sitta och vänta en lång stund tills det blir ens tur. Halva väntrummet satt och hostade och snörvlade så vi gick ut och väntade i korridoren tills det blev vår tur. Kvinnan i kassan sa att passet är giltigt i tre år men att man bör göra ett nytt redan efter ett år.






1 kommentar:

  1. Hahahah, det är inte mitt fel! Det var någon som sa att man var tvungen att ha det. Glöm inte att det är 10 år sedan jag fick barn sist och att jag inte direkt blir yngre..

    SvaraRadera